קרינה גרעינית 08.12.2020

תאונה גרעינית ובריאות הנפש - תמיכה במצבי חירום רדיולוגיים

מסגרת חדשה של WHO מציגה עצות מעשיות להתמודדות ברמת הקהילה במצבי חירום רדיולוגיים וגרעיניים

ההשפעה הבריאותית של רדיולוגיה ומצבי חירום גרעיניים עלולה להימשך עשרות שנים. לקחים מן העבר ותאונות גרעיניות הוכיחו כי בריאות הנפש והשלכות פסיכוסוציאליות יכולות להכביד על ההשפעות הבריאותיות הגופניות הישירות של חשיפה לקרינה.

היערכות ותגובה למצבי חירום של קרינה בינלאומיים קיימים והם מעוגנים בסטנדרטים מקובלים. עדיין, הדרכה מעשית לטיפול במצבי בריאות הנפש והיבטים פסיכו-חברתיים של מקרי חירום מהסוג הזה הם נדירים.

המסמך "מסגרת לבריאות הנפש והפסיכוסוציאלית תמיכה במצבי חירום רדיולוגיים וגרעיניים" פותח על ידי מדעני ארגון הבריאות העולמי ובראשם זנט קאר ופהאמי חנה, כדי למלא פער זה, תוך הישענות על עבודות קודמות של ארגון הבריאות העולמי (WHO) והוועדה הקבועה של הסוכנות לאנרגיה אטומית (IASC), שנועדו לתת מענים לבריאות נפש ותמיכה פסיכוסוציאלית (MHPSS) במצבי חירום.

מסגרת זו נועדה לקדם אינטגרציה בין MHPSS ותחום המוגנות מקרינה גרעינית. המסמך מיועד למומחים ולכל מי שמעורב בתכנון היערכות לחירום לקרינה ובניהול סיכונים, כמו גם למומחי MHPSS, העובדים במצבי חירום בריאותיים.

בריאות הנפש האישית והקהילתית ורווחה פסיכו-חברתית יכולות להיות מושפעות במידה ניכרת בזמן אחרי מצבי קרינה עקב מספר גורמים. לפחות אחד מכל חמישה אנשים מושפע ממצב חירום או מאסון לחוות מצב נפשי, בוודאות קבוצות בסיכון מיוחד.

במקרה של קרינה במצבי חירום, קבוצות אלו עשויות לכלול: אנשים המושפעים ישירות; ילדים מהאזורים המושפעים והורים המודאגים מההשפעה ארוכת הטווח על בריאות הילדים; נשים בהריון ואמהות מניקות מאזורים מושפעים; אנשים עם בעיות בריאותיות בסיסיות; אנשים עם רמות אוריינות נמוכות וקשיים בעקבות תקשורת סיכונים; חובשים ומי שנמצאים בחזית, עובדי ניקיון ואחרים; אנשים המתגוררים במתקני מגורים מוסדות; מפונים וחברים בקהילות אירוח; אנשים עם חששות פסיכוסוציאליים; עובדי מתקני גרעין שלהם משפחות.

לסיכום, יש להקפיד על התחשבות בצרכים הייחודיים של כל אחת מהקבוצות הללו.

מקור:

WHO. A framework for mental health and psychosocial support in radiological and nuclear emergencies. Geneva: World Health Organization; 2020. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO

נושאים קשורים:  ארגון הבריאות העולמי,  בריאות הציבור,  תאונות,  קרינה גרעינית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו