תיאור מקרה 13.02.2020

תיאור מקרה: מחלת קרוהן בחולה מבוגרת והטיפול בה

אבחנה והטיפול במחלת קרוהן בגיל מבוגר לוקים בחסר לעתים קרובות בשל קשיים המיוחסים לקומורבידיות, אבחנה מבדלת וטיפול בתרופות רבות | ממקרה זה עולה כי Ustekinumab היא אפשרות טיפולית יעילה לחולים מבוגרים

מחלת קרוהן (צילום: אילוסטרציה)
מחלת קרוהן (צילום: אילוסטרציה)

מחלת קרוהן היא מחלה מורכבת לטיפול ומאובחנת לרוב בקרב אנשים צעירים. נכון להיום, אין מדיניות ברורה לגבי טיפול רפואי לקשישים עם מחלה זו, והאבחנה והטיפול בה בגיל המבוגר לוקים בחסר לעתים קרובות בשל קשיים המיוחסים לקומורבידיות, אבחנה מבדלת מורכבת וטיפול בתרופות רבות אחרות (polypharmacy).

קבוצת רופאים מיפן מתארים חולה במחלת קרוהן בגיל המבוגר שטופלה ב- ustekinumab והראה השפעה חיובית ניכרת תוך שמירה על הפוגה מהתלקחויות המחלה וללא תופעות לוואי.

חולה בת 75 עם מחלת קרוהן והיסטוריה של שחפת ריאתית התייצגה לראשונה בבית החולים המדובר בעיר טוקיו בגיל 64 שנים ואושפזה לצורך בירור וטיפול. על סמך בדיקות גופניות, קולונוסקופיה ותוצאות בדיקות דם, אובחנה לאישה זו מחלת קרוהן.

המטופלת טופלה בהתחלה בשני מעכבי TNF-אלפא אך מחלתה הפסיקה להגיב לטיפולים אלה. לאחר אשפוז חוזר ונשנה בבית חולים, היא קיבלה ustekinumab. הסימפטומים של המטופלת, הממצאים האנדוסקופיים, מדד פעילות מחלת קרוהן, האלבומין בסרום ורמות הפעילות הגופנית השתפרו באופן ניכר, וההפוגה במחלה נשמרה במשך שנתיים עד כה.

הרופאים למדים ממקרה זה כי Ustekinumab היא אפשרות טיפולית יעילה לחולים קשישים הסובלים ממחלת קרוהן כאשר מעכבי TNF-alpha אינם יעילים.

מקור:

Iwamoto, Maho, Kimitoshi Kato, and Mitsuhiko Moriyama. "Elderly-onset Crohn’s disease remarkably responsive to ustekinumab: a case report." International Journal of Colorectal Disease 35, no. 2 (2020): 355-359.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  תרופות ביולוגיות,  מחלת קרוהן,  Ustekinumab,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו